گروه مهندسی سودا

طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی

گروه مهندسی سودا

طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی

سایت سودا
کاملترین بانک اطلاعاتی در زمینه آموزش طراحی تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان
هزاران فایل پی دی اف، اتوکد، اکسل، فیلم آموزشی، رویت و ......... در زمینه آموزش صفر تا صد سیستم های مختلف طراحی تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان

  • ۰
  • ۰

تاسیسات مکانیکی ساختمان یکی از زیر شاخه های مهندسی مکانیک می‌باشد که به علت گستردگی و پیچیدگی که در قسمت های مختلف آن وجود دارد یکی از زیر شاخه های مهم مهندسی مکانیک به شمار می‌رود.

محاسبات و طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان و همچنین بهینه سازی طرح های قبلی یکی از اصلی ترین وظایف مهندس طراح تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی و تحلیل، محاسباتی که برای طراحی تاسیسات مکانیکی لازم می‌باشد بپردازیم.

طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان دارای بخش های متفاوتی می‌باشد که قصد داریم به معرفی این بخش ها بپردازیم

طراحی و محاسبات سیستم آبرسانی ساختمان

سیستم آبرسانی خود نیز به بخش های مختلفی من جمله:

طراحی سیستم آب آشامیدنی،طراحی سیستم اب خاکستری،طراحی سیستم ابگرم مصرفی،طراحی سیستم آب غیر آشامیدنی و ..... تقسیم بندی می‌شود

طراحی و محاسبات مربوط به سیستم فاضلاب

در این بخش اکثر طراحان به طراحی سیستم هایی همچون طراحی سیستم فاضلاب سبک،سنگین،بهداشتی، خاکستری و همچنین سیستم هایی نظیر سیفون و ارائه محاسباتی همچون جداول سایز زنی،چاه جذبی خواهند پرداخت.

طراحی و محاسبات مربوط به سیستم اگزاست

به طراحی سیستمی که بتواند گازهای حاصله از سرویس های بهداشتی، پارکینگ ها و همچنین آشپزخانه ها را جمع آوری نماید سیستم اگزاست فن می‌گویند و طراح تاسیسات مکانیکی ساختمان موظف می‌باشد سیستمی را طراحی نماید تا بتواند تمامی گازهای حاصله را جمع آوری نماید و همچنین به بیرون از ساختمان هدایت کند.

طراحی سیستم کانال کشی

انجام محاسباتی همچون هد، فشار استاتیک، فشار کل هوا، سایز داکت ها و همچنین محاسبه دمپرها از الزامات طراحی سیستم کانال کشی می‌باشد.

طراحی و محاسبات مربوط به پمپ و پمپاژ

انتخاب دقیق پمپ ها همیشه یکی از مهمترین مسائلی بوده است که برای تمامی مهندسین به بزرگترین چالش تبدیل شده است که برای انتخاب مناسب ترین پمپ احتیاج به تجربه و ورزیدگی خاصی می‌باشد و در صورت انتخاب اشتباه پمپ ها ممکن است تمامی زحمات و هزینه های صرف شده در راه طراحی و اجرای پروژه به باد رود.

تاسیسات مکانیکی ساختمان سایکرومتریک

بوجود آوردن شرایط اسایش همیشه یکی از دغدغه های اصلی طراحان و مجریان تاسیسات مکانیکی ساختمان بوده و است نمودارهای ارائه شده به طراحان کمک می‌کند تا شرایط اسایش و مطبوعی را در ساختمان بوجود آورند.

طراحی سیستم اطفا حریق ساختمان

سیستم های اتش نشانی انواع مختلفی دارند که از مهمترین ان ها می‌توان به شلینگ های قرقره، آبپاش های اتوماتیک، سیستم های شیمیایی، رایزرهای مرطوب یا خشک و آتش خاموش کن های قابل حمل اشاره نمود.

طراحی سیستم چیلر

چیلر ها بر اساس نوع وظیفه ایی که دارند و همچنین سیکل کاری به مدل های مختلفی من جمله:

چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم بندی می‌شوند.

 

طراحی تاسیسات مکانیکی موتورخانه

پس از طراحی قسمت های مختلف یک ساختمان نیاز است تا با جمع آوری تمامی قسمت های مختلف در محیطی به نام موتورخانه جمع آوری شوند.

 

آموزش طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان

 

 

  • ۰۱/۰۷/۲۰
  • شاهین زمانی زاویه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی